torsdag 21 februari 2008

Nytt datorfodral




Denna terminen har det blivit så att jag behöver ha med mig min laptop till skolan varje dag. Hade tidigare en stor hård väska till den, som både är otymplig och svår att cykla med. Så jag och min kompis Elin satte oss ned en lördag och sydde fodral till våra datorer. Detta är vad det blev av det!
Material: Grön och svart blommigt tyg från Åhléns ca 40 cm, svart lakansväv ca 40 cm, lång jackdragkedja, och en gammal frotté handduk.
Beskrivning: Mät din dator på alla håll (höjd, bredd och tjocklek). Klipp ut 2 bitar av lakansväven och 2 bitar av frotté (foder till datorn). Quilta fast frottén på varsin bit av lakansväven. Sy ihop fram och baksida av fodret (sidorna och botten) räta mot räta (lämna en öppning så att du senare kan vända fodret). Klipp nu till 2 bitar av det mönstrade tyget som ska vara utsidan. Sy ihop dessa räta mot räta. Sy i dragkedjan i det mönstrade tyget. Därefter är det dags att sy fast fodret i dragkedjan. Sy fodret i dragkedjans sömsmån, på insidan av dragkedjan med fodrets räta mot dragkedjan. Vänd hela arbetet genom hålet i fodret och lägg i fodret i yttertyget. Sy ihop hålet i fodret för hand.


1 kommentar:

Unknown sa...

Hej! Jag gillar verkligen dina ideer :-)