fredag 25 april 2008

Islandströja

Vad har man gjort på Island om man inte har köpt garn till en islandströja!?
När jag bodde på Island ville jag sticka mig en islandströja, det hör ju liksom till. Köpte garn där, men det blev inte av att sticka den föränn jag kom hem!
Gav den till min kompis Elin för den blev för liten för mig (små storlekar) och hon har nu vart snäll och fotat den åt mig, så att den kan vara med här på bloggen.

Köpte garnet från www.alafoss.is och mönstret också. Det går att ladda ned mönstret från hemsidan fast bara på isländska. Har mejlat dem, och det går alldeles utmärkt att skicka ett mejl till dem om man vill beställa garn från deras hemsida. Garnet till den här tröjan heter Alafoss loppi och säljs i nystan om 100g, helt underbart och ganska billigt garn. Behövs 6 nystan till tröjan och 1 nystan var av de två mönsterfärgerna, och beskrivningen går att få från dem på engelska (heter "rennilása peysa"). Vet att garnet också har funnits på Yll och Tyll i Uppsala!



Inga kommentarer: