onsdag 23 april 2008

Prickig necessär

Var på stan idag och handlade lite olika kantband, så när jag kom hem från keramiken var jag bara tvungen att sy klart den här necessären för att få se hur det blev! Blev riktigt nöjd också, och det är ju alltid bra. Vet dock inte vem jag ska ge den till, har ju necessärer själv så det räcker. Men då har jag ju kanske redan en julklapp!? det gäller att vara ute i god tid.

Material: 24 gånger 70 cm grovt bomullstyg eller vaxduk (här från IKEA), 24 gånger 70 cm grovt bomullstyg till foder, snedremsa ca 120 cm, och blixtlås 25 cm.

Mönster: en rektangulär 24 gånger 48 cm i yttertyget, en rektangular 24 gånger 46 cm av innertyget, en innerficka 12 gånger 10 cm, 2 sidor 11 gånger 18 cm av yttertyget och 2 sidor 11 gånger 18 cm av innertyget.

Beskrivning:
  • Klipp ut alla delarna (mönstret är inkl. 1 cm sömsmån)
  • Sicksacka alla kanter
  • Fålla sidornas överkanter 1 cm med raksöm
  • Klipp små fyrkanter ur sidornas nederhörn (underlättar när man ska sy ihop vid delarna)
  • Mät ut mitten på necessärens mittstycke och sy fast den ena sidans nederdel (aviga mot aviga) med en raksöm 1 cm från kanten.
  • Fortsätt att sy sidan genom att vika upp mittstycket och sy fast med raksöm (nu underlättar de urklippta fyrkanterna.
  • Sy sedan fast dragkedjan innan du syr fast den andra sidan. Vik in en fåll på 1 cm och sy fast dragkedjans båda sidor.
  • Gör nu på samma sätt med fodret (fast räta mot räta och sy först fast innerfickan).
  • Vändsy fodret och sy ihop fodrets och yttertygets sidor för hand så att sömmen inte syns.
  • Klipp bort ca hälften av sömsmånen runt sidorna och sy sedan fast snedremsor/kantband så att det täcker sömmen som håller fast sidorna.
  • Avsluta med att sy fast kantband också runt slutet av blixtlåset så att kanterna slipper synas.


3 kommentarer:

Gulligan sa...

Fint!! jag har inte vågat mig på nåt sånt..har blixtlåsfobi!!!Efter en så bra beskrivning kanske det blir en necessär!!!

Anonym sa...

Vilken fin blogg och noggranna beskrivningar. Blir verkligen sugen på att pyssla.

med nål och tråd sa...

Men den blev ju jättebra. Då måste den andra som du berättade om vara kanon.
Undrar vad jag ska göra av mitt prickiga tyg. Necessärer har jag också rätt många av redan... :)