torsdag 10 juli 2008

Svar till omgång 5

Vad pysslar du oftast och helst med som hobby och hur?
Just nu mkt scrapping men gör jag brukar göra lika mkt av varje (sy/sticka/virka/brodera). Förvaring, väskor, kläder till vuxna och barn.

Hur länge har du pysslat?
Så länge jag kan minnas har jag stickat och broderat korsstygn. Sy däremot har jag bara gjort flitigt i lite mer än ett år, och så har det blivit mer av pyssel överhuvud taget.

Vilken typ av maskiner syr du på?
Bara en helt vanlig manuell maskin nyinköpt i februari förra året. Men det blir kanske en overlock i framtiden!

Vilket litet pysseltillbehör skulle du behöva?
Skulle behöva vliselin till applikationer. Kantband och åter kantband! Älskar att sy med det för det blir så snygga kanter på plagg och väskor då! Färg? Vill ha ALLA färger!

Någon annan hobby eller stort intresse?
Träning är min andra stora hobby. Cykla, spinning, längdskidor, och löpning är favoriterna!
Håller just nu på att träna inför Vätternrundan 12 juni.

Vilket är ditt favoritdjur?
Har tre favoritdjur! Hund, häst, och kanin (som sällskapsdjur). Annars tycker jag att surikater är så underbart söta (varför kan man inte ha en sån hemma!?)

Har du djur? I så fall vilket?
Jag har en liten kanin som är 3,5 år och heter Nisse! (Syns på bloggbilden).

Är du allergisk mot något djur? I så fall vilket?
Ja, jag är ju det sorgligt nog! Alla mina tre favoritdjur, men mest allergisk mot katt! Men det är inte astma, så jag överlever. Skulle helst inte vara utan djur, men ibland är det lite tungt. Men helt klart värt det!

Är du allergisk mot något annat?
Ja, pollen! Men som tur är inte mot något man äter.

Hur bor du? Hus eller lägenhet?
Bor nu i en hyreslägenhet, men nu har jag ju blivit arbetare och vill se mig om ifall jag kan hitta och ha råd att köpa mig ngt eget.

Behöver du något litet till hemmet? I så fall vad?
Kan inte komma på något. Hade ju planerat att jag ska flytta när jag är blev i skolan och jag har ju ingen aning om hur jag kommer att vilja ha det där!

Vilken storlek har du på kläder?
Jag har strl 36 på underdelar, men jag har långa ben så de måste jag alltid förlänga. På överdelar har jag strl 38 om kläderna ska vara tajta och strl 36 om de ska sitta löst (ex. tunikor).

Om du har barn? I så fall vilket kön, ålder och klädesstorlekar har de?
Inga barn!

Favoritfärger och hatfärger?
Lättare att bara ta de jag inte gillar så mkt, för jag gillar de mesta. Gillar inte så mkt rosa och pastellfärger. Gillar starka färger (grön, lila, brun, röd) och svart.

Vilka material gillar du eller ogillar du?
Gillar naturmaterial ull/bomull/bomullstrikå. Gillar absolut inte syntetmaterial.

Vilka mönster på tyger gillar du bäst?
Gillar retro! Blommor och djur. Ja, det syns ju lite här på bloggen vad jag gillar för tyger.

Vilken typ av klädesmodeller är du mest förtjust i?
Tunikor/klänningar som man kan ha till tajts gillar jag bäst! Både tajta och löst sittande.

Retro, vintage, romantiskt eller annat?
RETRO! Är inte alls romantisk av mig men vintage är ju fint ibland.

Pojk/flick eller unisex?
Unisex. Men jag tycker att pojkigt och flickigt också kan vara snyggt.

Nytt eller second hand?
Både och! Men det är charmigt med gamla 70-tals tyger!

Favoritsmak?
CHOKLAD och KAFFE och MINT!

Favoritlukt?
Liljekonvalj, nyöppnat paket kaffe, nyfällda träd, nybakade kanelbullar och våt asfalt!

Musiksmak?
Lyssnar mest på "Indie" och "Singer somgwriter". Älskar just nu Billie the vision and the dancers, Laleh och Ane Brun.

Favoritböcker?
Läser mycket deckare och en del historiska romaner! Men de bästa böckerna jag har läst är inte deckare. De är: John Krakauer - Tunn luft, och Marianne Fredriksson - Den som vandrar om natten.

Vad är "Vintermys" för mig?
När det är vinter och kallt och jag vill ha en lugn och mysig stund tycker jag att en kopp varm glögg, pepparkakor och en bra bok passar alldeles utmärkt!

Vad gillar jag för slags julpynt?
Jag bara älskar julen och så även det mesta julpyntet. Gillar dock inte sånt glitter som man har i granen och i håret som tärna (ja, ni fattar vilken sort jag menar). Färger jag gillar allra mest till jul är vinrött, vitt och guld.

Inga kommentarer: