måndag 5 maj 2008

Frågor och svar till "Give and Get" omgång 1

Syr/pysslar du helst till barn eller vuxna?
Jag pysslar till både och, men mest till vuxna! Jag både syr, stickar, virkar och pysslar med allt möjligt!

Har du barn? Kön och ålder? Storlek på kläder?
Nej, inga barn! Men lilla kaninen Nisse (se bild). Men han vill nog inte ha något!

Vad har du själv för storlek på kläder?
Jag har strl. 36 på kjolar/byxor och strl. 38 på överdelar.

Pojk- och flickigt eller unisex?
Gillar bäst unisex!

Vad syr/pysslar du helst?
Just nu syr jag helst necessärer och småsaker (det ser så ut på min blogg).

Vilka färger gillar du bäst?
Röd, grön och gul! Men gillar också de flesta andra!

Vilka tyger/garnkvaliteter använder du helst? Är det något du absolut inte gillar?
Syr mest i bomullstyger och trikå, och stickar mest i ull eller bomull. Gillar absolut inte krossad sammet och polyester.

Retro, vintage eller romantiskt?
RETRO!

Syr/pysslar du helst efter mönster/beskrivning eller egenkonstruerat?
Till kläder gillar jag att ha ett mönster, men till småsaker gör jag ofta ett eget. Men bra mönster är aldrig fel att ha!

Köper du någon inspirations/mönstertidning såsom ”Allt om handarbete”?
Prenumererar på Allt om handarbete och köper oftast Burda och Kreativa Kvinnor. Har aldrig provat Ottobre (barn), men har hört att den ska vara bra.

Hur länge har du pysslat/sytt? Anser du dig vara nybörjare, medel, eller avancerad när det gäller sy/sticka/virka?
Stickar och broderat har jag gjort sen jag var ca 10 år så på stickning anser jag mig nog vara avancerad. Men på att virka och sy snarare nybörjare.

Favoritgodis?
All CHOKLAD, speciellt med mint. Favoriten är de stora runda "mintkakorna" med choklad runt.

Te eller kaffe?
Dricker massor med kaffe! Men ibland slinker en kopp te också ned.

Har du någon allergi? mat/djur/material?
Jag är allergisk mot lite av varje, men det ni behöver veta är nog att jag inte tål dun så bra. Kan ha dunjacka, men inte dunkudde.

Har du någon annan hobby utöver handarbete?
Min andra stora hobby är träning! Har gjort "en svensk klassiker" och snart är det dags för Vätternrundan (cykling) igen!

Samlar du på något?
Det skulle vara tyg och garn då, ha ha! Kanske på väskor och skor i så fall. Har massor men kan aldrig få för mycket!

Musiksmak?
Om jag ska välja en genre så blir det "Indie" och "Singer- songwriter". Men just nu går Depeche Mode - Greatest Hits varm!

Nytt eller återvunnet?
Själv kör jag mest nytt, men skulle önska att jag hade mer fantasi för återvunnet! Gillar ju att köpa saker på loppis och auktion.

Pastell, färglatt eller dova färger?
Absolut färgglatt! Men gillar också svart/vitt!

Vilket/vilka mönster gillar du på tyg? Ex. blommigt/randigt
Gillar blommigt i starka färger (inte romantiskt) och så är jag barnsligt förtjust i tyger med djur, ex. Ikea tyget med flodhästar och elefanttyget från Svenskt Tenn.

Syr du på vanlig symaskin eller har du också overlock?
Har bara en vanlig maskin, men har insett behovet av en overlock (trodde jag inte att jag skulle behöva införskaffa, men det blir kanske till hösten).

Vad har du för favoritlukt?
Liljekonvalj! Och lukten av ett paket nyöppnat kaffe!

Läser du böcker? Vad för slags böcker?
Ja, jag läser väldigt mycket böcker! Det blir mycket deckare, gillar Stig Larsson och Håkan Nesser. Och så har jag läst många böcker om expeditioner till Mount Everest! Men mina två favoritböcker har inget med de ämnena att göra. De är "Parfymen" och "Den som vandrar om natten".

Vill du helst få något till barnet/barnen eller dig själv?
Ja, eftersom jag inte har några barn så väljer jag mig själv!

Inga kommentarer: