tisdag 6 maj 2008

Sydda börsar

Igår hade jag inte så mycke tid över till att sy, så ett snabbt och lätt projekt var på sin plats! Har spanat in det här Spideman tyget ett tag nu, men det är ganska dyrt att köpa på internet med tanke på att jag ine vet riktigt vad jag ska ha det till. Men så var jag på en outlet utanför Uppsala i fredags och då hittade jag det där för 89 kr/meter och slog till på lite grann. Och det passade faktiskt bra till en börs och matchade bra med namnbandet. Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med resten av tyget! Fick lite mersmak på börsar och sydde en i flodhästtyget också. Har aldrig sytt den här typen av börs tidigare, men den var kul och inte alls svår att göra. Hade inga mått att gå efter, så jag hittade på lite eget och tror det blev bra. Hade kanske kunnat blivit lite mindre, men nu får jag å andra sidan plats med massa skramlande mynt. Spideman börsen behåller jag själv för min gamla har precis gått sönder. Invigde den igår och det var ju passande eftersom jag var på Ironman på bio, eller kanske var det snarare ganska töntigt, ha ha!
Material: 4 rektanglar, en 6 gånger 16 cm, en 16 gånger 12 cm, en 16 gånger 17 cm (baksidan), en 4 gånger 10 cm (flärpen på sidan), och ett blixtlås på 12 cm.
Beskrivning:
Börja med flärpen och sy ned ena kortsidan ca 1 cm med en smal stickning. Vik sedan in långsidorna mot mitten 1 cm från varje sida och vik sedan ihop den helt och sy två smala stickningar i varje kant.
Sicksacka de tre återstående rektanglarna.
Sy sedan fast de två minsta (6 gånger 16 cm upptill och 12 gånger 16 nedtill) på dragkedjan.
Det som nu återstår är att sy ihop framstycket med bakstycket hela vägen runt räta mot räta och få med flärpen i samma moment (glöm inte att ha dragkedjan öppen så att det går att vända den sen).
Nu är det bara att vända alltihopa så att rätsidan kommer utåt och pressa på den lite.
KLART

3 kommentarer:

OttoPippi sa...

Fina! Är impad över att du kan fixa ihop såna här helt själv :-)

Beas sa...

Jisses vilka söta!

fante sa...

Kolla: http://fantefante.blogspot.com/2008/05/min-fina-pif-present.html
:-)