söndag 4 maj 2008

Sminkväskor

Oj, vad jag har haft fullt upp i helgen! Har vart på landet och cyklat och så har jag vart på Peter Flack revy i Örebro! Men jag har hunnit sytt lite också, det måste man ju alltid hinna med. Hade lite av "Elvis" tyget kvar sen jag sydde en väska till min kompis som älskar Elvis och så har jag ju precis skaffat flodhästtyget så de passade ju bra att använda! Och så har min bil blivit stulen, en massa ringande hit och dit om det. Jag blir så arg över att någon har mage att ta någon annans saker, usch!

Beskrivning:
Klipp till en rektangel av fodret på 24 gånger 46 cm och två fyrkanter av yttertyget på 24 gånger 24 cm (för att mönstert ska bli på rätt håll).
Sy ihop sidorna på fodret samt botten och sidorna på yttertyget räta mot räta.
Sy av nederhörnen ca 5 cm, eller så bred botten som du vill ha.
Sicksacka ihop fodret och yttertyget upptill aviga mot aviga.
Vik sedan ned 1 cm + 2 cm och sy 2 stickningar så att det blir snyggt upptill.
Klipp självhäftande kardborrband 2 st på 5 cm vardera. De måste även limmas för att de ska fästa fick jag erfara den hårda vägen.
I affären undrade hon om jag visste att de inte fäster på tyg! Varför göra kardborrband och sälja i en sybehörs affär om de inte funkar på tyg!?
I alla fall så tog jag ett starkt lim och då blev det väldigt bra och tyget klarade av limmet också, så då slipper man sy fula sömmar för att få det att sitta.


3 kommentarer:

OttoPippi sa...

Vilka tuffa sminkväskor!!

men att din BIL har blivit STULEN. Fyy så jobbigt. har själv råkat ut för detta en gång, man blir tokig!!! Lycka till med sökandet!!

gosi sa...

Ser jättefina ut! Känns som att det är ett snabbt och lätt presenttips, kommer nog prova din modell någon gång:) Lycka till med bilen!!!

Beas sa...

Tänk att någon har mage att ta en BIL!!! Hoppas att allt ordnar sig med försäkringar och annat.

Din blogg är fantastisk. Jag älskar att du skrivit korta förklaringar till hur du gjort under nästan varje. UPPSKATTAS!

Superfina saker!

Kram Bea